De opkomende trend van affiliate marketing
eFiliaaL heeft de wind in de zeilen omdat het deel uitmaakt van een trend. Om te laten zien dat een trend het nieuws van morgen is volgen hier eerst een paar statistieken:
- De jaarlijkse omzet van affiliate marketing zal alleen in de US naar verwachting de komende vijf jaar stijgen met 10% per jaar stijgen (bron)
- Het rendement van één geinvesteerde pond in affiliate marketing bedraagd 15 pond in het verenigd koningkrijk (bron)
- Ongeveer 15% van de omzet van digitale media komt voor rekening van affiliate marketing (bron)
- Geschat wordt dat minstens 10% van de omzet van Amazon (100Miljard) te danken is aan affiliate marketing.(bron)
- Meer dan 50% van de klanten wordt bij affiliate marketing bereikt via mobiele telefoons of tablets (bron)
- Onderstaande infographic laat nog tal van andere wetenswaardigheden zien die vast niet iedereen zou vermoeden.(Bron: zie de infograpic aan het eind van deze pagina)
Hoewel affiliate marketing een terrein van groei aangeeft die Nederland nog nauwlijks heeft bereikt is een totaal bedrag van 1% van het BNP (bron) nog niet eens heel veel. Dat komt omdat affiliate marketing voor meer dan 99% een mechanisme is om internetverkeer te sturen naar de internet-aanwezigheid van ondernemers. Het geleverde resultaat is een potentiële klant en daarvoor moet worden afgerekend.
Er zijn talloze punten op te noemen waarom de potentie van het eFiliaaL-concept dat van de affiliate-marketing ver achter zich laat. Het belangrijkste punt is dat affiliate marketing uitsluitend roeit in de digitale vijver en daar niet uit komt. eFiliaaL trekt dat door naar de werkelijke markt en wel tot en met de kassa of de factuur.
De vertaling voor affiliate is "mede-ondernemer", maar een aangeleverde potentiële klant betekent nog lang niet dat er een koop gesloten gaat worden. Zeker internet-leads staan nog ver af van de ondernemer zelf en deze wordt daar met affiliate marketing niet verder mee geholpen. Op affiliate marketing wordt weliswaar de sticker no-cure no-pay geplakt, maar de prestatieverplichting (de "cure") betreft niet meer dan een klik op een advertentie. Door die klik wordt iemand tot potentiële klant bestempeld. Bij eFiliaaL is de prestatieverplichting ("de cure") dus een echte klant, een klant die betaald heeft.
Daar houdt het niet op. Een tevreden klant is dankzij eFiliaaL heel eenvoudig te motiveren om promotor te worden voor de betreffende ondernemer. De resulterende bonus is mooi meegenomen, maar zijn betrokkenheid bij de onderneming is zeer veel groter en oprechter dan die van de "traditionele" affiliate. Een tevreden klant heeft ook toegang tot een netwerk dat nooit door een "traditionele" affiliate bereikt zal worden: de wereld buiten internet. Die wereld wordt wel langzaam wat kleiner, maar heeft een potentiëel dat veel groter is dan het eerder genoemde 1% van het BNP.
Tot slot een punt dat hier genoemd moet worden. Affiliate marketing is een globale aangelegenheid. Een affiliate op het zuidelijk halfrond kan reclame maken voor een ondernemer in Babiloniënbroek. Dat is misschien interessant voor een ondernemer die trampolines verkoopt, maar iedereen kan aanvoelen dat taal, transport, service en klantentrouw zwaar onder druk staan. Bij affilate marketing is een lead een lead en er is geen incentive om een lead een goede lead te laten zijn. Daardoor is de traditionele affiliate marketing in principe een vorm van schieten met hagel en slecht voor het milieu. eFiliaaL geeft aan dat dat beter kan en begint lokaal. Een promotor wordt ook niet gestimuleerd om onzinnige reclame te maken want dat levert hem zelf niets op.