Advertenteren in landelijke dagbladen
Spreek over adverteren en heel veel mensen hebben nog altijd de ouderwetse papieren krant voor ogen. Lekker ontspannen lezen en kijken wat er allemaal gebeurt in de wereld en wie er nog iets in de aanbiedig heeft. Een prima punt dus om onze boodschap over te gaan brengen
Groot voordeel is het bereik
Bij adverteren in landelijke kranten (zoals de bekende dagbladen en de regionale bladen die tegenwoordig bijna allemaal eigendom van de grote dagbladen zijn) hebben we het voordeel dat het bereik zeer groot is. Het bereik is het aantal mensen dat de advertentie ziet wat niet noodzakelijkerwijs ook het aantal abonnees is. Kranten worden vaak door meer mensen gelezen. De kosten zijn echter ook behoorlijk hoog, dus een advertentiecampagne zal zeer gericht opgezet moeten worden om voldoende response te genereren.
Dagbladen hebben een politiek kleurtje
Zeker de landelijke dagbladen hebben een duidelijk eigen publiek en een eigen manier van nieuws weergeven waar men strak aan vast houdt om de eigen doelgoep niet van zich te vervreemden. Als je bijvoorbeeld een tijdlang "de Telegraaf" en de "NRC" naast elkaar legt dan krijg je het gevoel dat beide kranten van verschillende planeten afkomstig zijn. Wat bij de één voorpaginanieuws is, is bij de ander niet eens terug te vinden, dan wel ergens in een kolommetje op pagina 23 linksonder. Vaak zijn de landelijke dagbladen ook wel globaal aan één of meer politieke partijen te koppelen, wat een duidelijke politieke kleuring kan geven.
advertentie moet bij kleur krant passen
Bedenk dus goed wat uw doelgroep is en welke krant deze doelgroep waarschijnlijk zal gaan lezen. Dat is van groot belang wil uw advertentie niet volledig in het water vallen. Een advertentie voor een "groen" product zal algemeen gesproken bij de NRC positiever worden ontvangen dan bij "de Telegraaf"
Materiaal voor doelgroeponderzoek
Wilt u meer onderzoek doen naar deze doelgroepen dan beschikt de acquisitieafdeling van de krant meestal over meer dan voldoende materiaal dat u ofwel op kunt vragen ofwel op een website kunt terugvinden
Kijk uit bij de online versies
Vrijwel altijd bestaat de mogelijkheid om uw advertentie ook te plaatsen op de onlinemedia die bij de papieren versie van de dagblad hoort. Kijk dan wel goed uit dat uw advertenntie niet door blokkeersoftware tegengehouden wordt. Dat is zonde van uw geld want de bezoeker van de website gaat uw advertentie nooit zien. Als het goed is betaalt u niet voor een advertentie die door een adblocker word geblokkeerd maar 100% zekerheid is belangrijk. Dit temeer daar deze adblockers snel populairder worden.
Formaat en vormgeving
Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de effectiviteit van advertenties in dagbladen en niet geheel verrassend komt daar uit dat hoe groter en hoe kleuriger de advertentie is, hoe meer aandacht deze gaat krijgen.
Positie
Ook de positie in de krant (welke pagina, waar op de pagina) speelt een aanzienlijke rol.
Dag van plaatsing
Op maandag bevat een krant vaak veel sport. Op zaterdag komen zaken als lifestyle en vacatures aan de orde. Dat kan een rol spelen. Zaterdag is de krant dik, dinsdag in het algemeen een stuk dunner. In een dunne krant valt uw advertentie meer op. Sommige kranten als bijvoorbeeld het financieel dagblad zijn nooit dik. Dat kan dus een voordeel zijn.
Laat u objectief adviseren
Hebt u moeite met de materie dan bestaan er vele in principe onafhankelijke adviesbureau's op dit terrein. Google kan u er beslist meer over vertellen. Ook de krant zelf kan adviseren maar het is de vraag of hier geen sprake is van een WC-eend advies. Zoek vooral naar referenties omdat dit soort bureau's zeer moeilijk van de buitenkant te beoordelen zijn
Vertel over uw ervaringen
Hebt u ervaring met adverteren in kranten? Vertel er hieronder iets over. En denkt u dat dit artikeltje voor meer mensen geschikt is? Klik dan op de onderstaande buttons om het nieuws te verspreiden
En wat nu verder?
Klik NU hier om meer te weten te komen over eFiliaaLU wilt leuk bij gaan verdienen? Klik hier en wordt promotor
Uw winkel kan altijd meer omzet gebruiken? Klik hier voor de no-cure no-pay oplossing