Adviseur aankoop gebruikte auto's
Veel mensen hebben geen zin in de enorm afschrijving van een nieuwe auto of hebben gewoon geen geld voor een nieuwe. En die kopen dat een tweede hands. Niets mis mee. Maar waar koop je nu een echt betrouwbare tweedehands?/p
APK is belangrijk maar zegt niet alles
Niet iedereen is even deskundig en weet waar op moet letten. Vaak kunnen betrekkelijk kleine zaken al heel veel zeggen over de conditie. En APK geeft natuurlijk we een indicatie over de veiligheid maar kijkt bijvoorbeeld niet naar de kwaliteit van de motor. /p
Auto's worden ingewikkelde dingen
Auto's worden ook met de dag ingewikkelder en complexer, zo lijkt het tegenwoordig wel. Zag je vroeger alleen een relatief simpele motor als je de motorkap open trok, tegenwoordig kijk je tegen een massieve laag leidingen, kabels etc. aan de allerlei geheimzinnige doosjes etc in verdwijnen. Of, zoals de doorsnee automobilist dan zegt: "Het zal allemaal wel". En ja, veel meer kan hij er meestal ook niet meer van zeggen.
Iemand met kennis van zaken is handig
Iemand die bijvoorbeeld altijd als monteur heeft gewerkt kan daar een leuk bijverdienste uit halen, bijvoorbeeld door een tweede hands aanbieding even op verzoek te controleren. Belangrijk is dat u volledig onafhankelijk bent. Zodra men het gevoel krijgt dat u dat niet meer bent dan zult u weinig kans maken. Trap daar dus niet in en blijf zo onafhankelijk mogelijk.
Ook bij aankoop van een particulier
U kunt met uw klanten meegaan bij de aankoop van een auto, zowel bij een garage als bij een particulier. Waar een garage nog een naam te verliezen heeft is dat bij een particulier al helemaal niet het geval. De kans op een miskoop is daar dus groter en de hulp van iemand die weet waar hij het over heeft, dus onze Adviseur aankoop gebruikte auto's, is nog harder nodig.
Marketing adviseur aankoop gebruikte auto's
U kunt geen enorme bedragen gaan vragen want dan is het niet interessant meer om van uw diensten gebruik te maken. Dus u vervalt al snel aan de gebruikelijke, voordelige marketing varianten als:
Extra's
Een leuk extra kunt u opbouwen door te gaan specialiseren. Vooral in minder bekende of exclusievere merken. Vooral als we het over dure merken hebben kunnen uw gespecialiseerde diensten ook interessant zijn voor professionals. Daar ligt dus zeker een mogelijkheid voor verder uitbouw.
44 tips van een autodealer voor het kiezen van een gebruikte auto
Wilt u alvast eens oefenen? Hier is de checklist van een autodealer die hij in de praktijk gebruikt, aangevuld met een paar algemene tips rond de aankoop. Heel belangrijk: Doe rustig aan.
1. Bekijk de wagen op uw gemak van alle kanten. Let uiteraard op roestvorming, pitten in de lak en bobbeltjes in de lak die aan kunnen geven dat er roestvorming van binnenuit plaatsvindt. Ook plaatsen waar reparatie plaatsgevonden lijkt te hebben zijn bijna altijd wel terug te vinden, zeker als er gebruik gemaakt is van plamuur.
2. Inspecteer de auto aan de onderkant. Let op beschadigingen en zichtbare plaatsen waar er aan gelast is. Iaswerk is bijna niet onzichtbaar weg te werken. Het hoeft niet echt een probleem te zijn maar onderzoek goed wat de reden van het laswerk is geweest.
3. Let op plekken waar een meer dan gemiddelde roest plaatsvindt.
4. Let op de conditie van de uitlaat, de geluidsdempers en de aansluiting aan het spruitstuk.
5. Let op mogelijke sporen van olielekkage, zowel aan de auto zelf als op de grond er onder.
6. Controleer de schokdempers op olielekkage
7. Bekijk de conditie van de banden, inclusief de zijkanten en de binnenkant.
8. Kijk aan de binnenkant van de banden naar signalen die wijzen op verlies van remvloeistof
9. Bekijk de conditie van de ramen, let op diepe krassen en mogelijke sterretjes.
10. Bekijk het glas van alle lampen.
11.Test alle lampen om te zien of ze werken. Denk aan de koplampen, achterlichten, knipperlichten, remlichten, achteruitrijlicht, nummerplaatverlichting en indien aanwezig de mistlampen en extra verstralers (groot licht)
12. Druk de hoeken van de wagen krachtig omlaag om de schokdempers te testen. De wagen moet direct weer in de oorspronkelijke stand terugkomen. Is dat niet het geval dan zijn de schokdempers mogelijk versleten.
13. Kijk van een afstand aan alle kanten of de auto goed recht staat. Een wagen die helt duidt op een defecte of minimaal sterk verslapte veer.
14. Kijk van een afstand naar afwijkingen in de lak. Bijwerken van de carrosserie blijft van een afstand bijna altijd zichtbaar. Let op kleurversachil, verschil in gladheid, doffe plekken etc.
15.Controleer het reservewiel. Het dient in even goede conditie te zijn als de rest van de banden.
16. Kijk of de krik goed werkt.
17. Op de de motorkap en inspecteer de conditie van riemen, kabels en slangen. Deze dienen glad en zonder verdere barstjes te zijn.
18.Controleer de accu op beschadigingen.
19. Kijk of de olie zwaar verontreinigd is via de peilstok.
20.Check de tickers (meestal op de deurpost of onder de motorkap) om te zien wanneer de laatste beurt met oliewissel heeft plaatsgevonden. Zoek naar bewijsmateriaal dat er regelmatig onderhoud heeft plaatsgevonden zoals een serviceboekje
21.Inspecteer de bekleding, de vloerbedekking en de veiligheidsgordels.
22. Is er sprake van stoelhoezen kijk dan altijd waarom deze zijn aangebracht.
23. Sterk gesleten vloerbedekking of stoelbekleding kan wijzen op intensief en zwaar gebruik van het voertuig.
24. controleer or speling in het rempedaal zit.
25. Probeer alle schakelaars om te zien of die het gewenste effect geven.
26.Maak een proefrit over verschillende soorten wegen.
27. Test of de auto weg wil draaien onder het remmen. Dit kan op problemen met de wielophanging duiden.
28. Let op trillingen die niet van het wegdek lijken te komen. Het wegdek geeft onregelmatige trillingen, een mankement is meestal regelmatiger. Doe altijd een nadere inspectie.
29. Als het voertuig een handgeschakelde versnelling heeft kijk dan naar speling en vreemde geluiden. Vooral ratelend geluid is verdacht. Voel aan de versnellingspook voor vreemde trillingen
30.Let op trillingen en ongebruikelijke geluiden vanuit de motor, de versnellingsbak, een differentieel en wielassen
31.Probeer alle versnellingen uit, ook de onderlinge bewegingen en let op haken van de versnelling
32. Laat de motor even draaien in zijn vrije stand en let op geluiden en trillingen die kunnen wijzen op versleten kleppen of een slechte afstelling.
33. Let op vreemde luchtjes. Die horen er niet te zijn.
34. Als er een automatische versnellingsbak aanweg is dan dient die geruisloos zijn werk te doen zonder extra trillingen etc. Let ook hier op mogelijke haperingen tijdens het schakelproces
35. Let tijdens het rijden op of er overdreven veel rook uit de uitlaat komt. Vooral blauwachtige rook duidt op mogelijke inwendige motorschade.
36. Probeer de trekkracht uit tegen een steile helling op.
37. Controleer de verwarming in alle standen inclusief de blower
38.Controleer de air conditioning om te zien of die werkt
39.Controleer de radio indien aanwezig.
40.Test alle ruitenwissers.
41. Probeer als het mogelijk is bij een wasserette of het mogelijk is om waterlekkage van buitenaf te vinden.
42. Is uw indruk goed, laat er dan een vakman naar kijken voordat u een handtekening zet.
43. Koop nooit een gebruikte auto in donker, in de regen of als u haast hebt.
44. Zorg dat alle afspraken en beloften op papier staan voordat u tekent voor de koop.