Het verzamelen van backlinks voor het verkrijgen van een goede positie in de zoekresultaten is minder gemakkelijk dan je zou denken, vooral door het feit dat hoe hoger de kwaliteit, hoe beter het resultaat zal zijn. Laagwaardige links hebben daardoor weinig zin.
Backlinks zijn strategisch van aard
Als we een bedrijf starten of met een nieuw product op de markt komen dan is het van groot belang om een goede naam op te bouwen. Productbekendheid (of in het engels Brand awareness) moet ons tenslotte aan de nodige klanten helpen en daar spelen verwijzingen naar onze websites een belangrijke rol bij. Maar omdat het kweken van naamsbekendheid een strategisch belang van de marketingafdeling is, dient het ook als zodanig behandeld te worden en van een prioriteit voorzien.
Backlinks vallen onder de naamsbekendheid
Link building is daardoor een bijprodukt geworden van alle andere inspanningen om de naamsbekendheid verder te vergroten. Dergelijke inspanningen vinden we nu bijvoorbeeld terug onder beleidsterreinen als Product ontwikkeling, business assets, content ontwikkeling, USP-ontwikkeling, offline branding en het opbouwen van relaties en een netwerk
Backlinks verkrijgen vereist hard werken
Het opbouwen van backlinks en zeker de waardevolle contextual link variant vereist gewoon een flinke hoeveelheid hard werk. Want niemand zal je een dergelijk link zomaar geven. Met moet hem je gunnen. En er als dan niet op den duur, ook wel iets voor terug verwachten. Dat verdienen van een link houdt in dat men uw naam als goed moet gaan ervaren. Mensen moeten erover praten en het product of bedrijf aan willen bevelen. En dat doe je nu juist door er een link naar toe te zetten.
Uw website moet een backlink waard zijn
Met andere woorden, uw website moet het gewoon waard zijn om er een link naar toe te zetten. We horen vaak mensen praten over het "bouwen van backlinks" en ook in dit weblog maken we ons er schuldig aan maar in feite is het natuurlijk pure onzin. Backlinks bouw je niet. Backlinks verdien je.