Content
Content is een vaag begrip
Het veel gebruikte begrip content is in feite een uiterst vaag begrip. Het wordt nog wel eens als synoniem voor artikelmarketing gebruikt maar het is breder dan dat.
Wat is content dan?
Content is het geheel aan teksten, afbeeldingen, filmpjes, geluid, ter beschikking gestelde software en dergelijke dat het voor een bezoeker aantrekkelijk maakt om een site te bezoeken. Maar ook een zoekmachine zoals Google dient uw content interessant genoeg te vinden om die een plek in de zoekresultaten te geven. Liefst een hoge plek natuurlijk.
Inbound marketing versus outbound marketing
Omdat we vooral middels zoekmachines de mogelijke klanten naar ons toetrekken wordt contentmarketing als een vorm van "inbound marketing" beschouwd, wat ook wel een "pull" benadering wordt genoemd. Het tegengestelde is de actieve vorm van marketing die "outbound" of pushmarketing wordt genoemd.Content is meer dan tekst
Bij een gebrek aan voor hem relevante content zal de bezoeker juist weer snel vertrekken. Volgens sommige internetgoeroes is content alleen maar tekst. Al was het maar omdat het ook begrepen moet kunnen worden door zoekmachines. Dat is maar ten dele waar, hoewel content helemaal zonder tekst op weinig begrip van zoekmachines zal kunnen rekenen.
Content is meer dan tekst
Sommige goeroes gaan ervan uit dat bezoekers alleen voor interessante teksten komen. Dit lijkt uiterst onwaarschijnlijk gezien de populariteit van sites als Tumblr, Pinterest etc. Om van de kattenfilmpjes op Facebook maar te zwijgen en de relevantie van de teksten van Facebook zijn niet echt van een geweldige kwaliteit, om het nog positief uit te drukken...
Wat valt er onder content
Volgens anderen vallen ook zaken als productbeschrijvingen, foto's, video, audio, aanbevelingen, bedrijfsgegevens, contactgegevens en dergelijke er zeker onder.Kwaliteit is van belang
Iedereen is het er wel over eens dat deze content van goede kwaliteit moet zijn en dat deze regelmatig onderhouden en vooral ook permanent uitgebreid moet worden. Goede content vraagt dus veel van de webmaster en eventuele assistenten. Aan goede contentmarketing kun je bijna een dagtaak hebben.
Het is in elk geval van belang
Kortom, content is een wazig begrip waar weinig mee te doen valt maar waarvan iedereen overtuigd is dat het buitengewoon belangrijk is.
Snel content aanmaken
Hebt u ooit content over het betreffende onderwerp geschreven? Artikelen, blogposts of een e-book? Dan is dat waarschijnlijk prima te recyclen tot nieuwe tekst. Maak dingen actueel, actualiseer voorbeelden, loop het door op wat verouderde terminologie en dergelijke. En voor u het weet hebt u een grote hoeveelheid goed bruikbare content voor uw website
Maak uw content printbaar
Veel mensen hebben een hekel aan het lezen van grotere hoeveelheden tekst achter een computerscherm. Zorg er daarom altijd voor dat uw content geprint kan worden. Tijdens het afdrukken kijkt men ook allicht even verder op uw website wat nog op een idee kan brengen om ook andere dingen te lezen.
Let op met afbeeldingen
Afbeeldingen zijn prima maar zorg ervoor dat ze relevant zijn bij de tekst. Als de relavantie niet direct duidelijk is gaat de bezoeker over de betekenis na zitten denken in plaats van uw verkoopteksten goed te lezen. Dat schiet dan zijn doel voorbij. Zorg dus dat de afbeeldingen ondersteunend werken bij de rest van uw content.Spreek alle zintuigen aan in uw content
Schrijf uw content zodanig dat het alle zintuigen aanspreekt. Maak uw content beeldend. De lezer moet het beeld dat u schetst voor hem zien. Hij moet het kunnen zien, horen, voelen en als het ware ruiken. Want zintuigen maken emotie los en dat is wat we met onze content willen bereiken. Vertel u mogelijke klanten desnoods hoe uw product aanvoelt, ruilt, klinkt en er uit ziet. U zoekt met uw copywriting de emotie bij uw klanten. En alle zintuigen sturen een boodschap naar uw hersenen die bijdraagt aan een oordeel. Als uw product alleen al de herinnering losmaakt aan iets heel lekkers dan kan dat een potentiële klant al over de streep trekken al heeft uw product helemaal niets met eetbare zaken te maken.
Content uit interviews
Een handige manier om snel aan goede content te komen is door het interviewen van bekende personen in de branche waar uw site over gaat. U kunt het verslag op verschillende manieren weergeven. Als geschreven tekst, in de vorm van een audioverslag en natuurlijk als video, als u de mogelijkheden hebt om dit enigszins professioneel te doen. Hoe beter de naam van degene die u interviewt, hoe beter het is.
Gratis en gemakkelijk aan content komen
Iedere internetmarketeer weet dat het lastig is om aan content te komen. Een goede manier is om het van derden te betrekken die daar nog dankbaar voor zijn ook. U kunt bijvoorbeeld mensen aanbieden om artikelen te plaatsen die met de website te maken hebben waarvoor ze in ruil een link in de artikelen naar hun eigen site mogen plaatsen. Zorg wel voor een vorm van kwaliteitscontrole want we weten uit ervaring dat sommige mensen elke verzameling woorden een "artikel" noemen. Op rommel zitten u en uw lezers al helemaal niet te wachten en dan zorgt deze aanpak voor veel negatieve bij-effecten. Maar als u de kwaliteit op orde kunt krijgen dan kan het wel werken.
Verdere stappen na content
Meer over online promotieMeer over artikelmarketing
Artikeldirectory eFiliaal
Klik NU hier om meer te weten te komen over eFiliaaL
U wilt ook leuk bij gaan verdienen? Klik hier en wordt promotor
Uw winkel kan altijd meer omzet gebruiken? Klik hier voor de no-cure no-pay oplossing