In de jaren 2011-2012 kregen social media zoals Google+, Twitter, and Facebook de nodige effecten op de resultaten van de zoekmachines zoals Google en Bing. Met name Google begon met het interpreteren en gebruiken van allerlei signalen die op te pakken bleken op de social media. Niet alleen om zo goed mogelijke zoekresultaten te kunnen produceren aan de zoekende gemeenschap maar vooral om die zelfde gemeenschap van relavante reclame te kunnen voorzien. Tenslotte nog altijd de corebusiness van dit soort bedrijven.
Een groot bereik is van belang
Dit heeft uiteraard tot effect dat bedrijven met een groot sociaal bereik hun producten sneller terug zullen gaan vinden in de top van de zoekmachines. En dus is het zaak om mensen met een dergelijk bereik in te gaan zetten om onze producten te gaan verspreiden. Met name Google+ schijnt een behoorlijke rol te spelen als we het hebben over dit effect.
Is een share een soort link?
Nu is een share / like / +1 en noem alle manieren maar op waarmee men zijn waardering uit, minder waardevol dan een link naar een website. Wat niet wil zeggen dat het in het geheel geen rol speelt. Niet alleen de spiders van de zoekmachines zullen kijken naar dit soort cijfers, hetzelfde geldt ook voor de mensen van vlees en bloed op het internet.