Hoe krijg en houd je klanten?
Als je zaken wilt doen dan krijg je te maken met een superbelangrijke grondregel: Als je iets wilt verdienen zul je wel iets moeten verkopen. Dus het goed uit kunnen oefenen van het vak van verkoper is van groot belang. Het succesvol kunnen winnen van klanten is van het grootste belang voor onze organisatie. En dan maakt het niet uit of dat een online of offline bedrijf is. Hooguit is de aanpak van de werving verschillend.
Het goede nieuws bij een onlinebedrijf is dat de hele wereld je markt is. En die kun je dankzij internet ook nog eens heel gemakkelijk bereiken! Het negatieve aspect is dat het zo onpersoonlijk is. En dan is het verkrijgen van het juiste vertrouwen om zaken te doen een stuk lastiger om te bereiken.
Dus wat gaan we doen om dat probleem op te lossen? Zoals met veel dingen in het leven is de beste manier om de negatieve zaken te compenseren met de positieve. Laten we eens kijken of we een aantal zaken kunnen bedenken om een fors aantal klanten te werven en ze ook nog eens een flinke tijd vast te houden.
Een hele belangrijke is om kwaliteit en service te bieden. Er is geen betere manier om ons bedrijf te verkopen dan via de producten die we leveren. Lever altijd zaken die de klant het gevoel geven dat hij meer krijgt dan hij eigenlijk mocht verwachten. Lever altijd een betere service dan de klant verwacht had.
Dat heeft ook een groot voordeel bij toekomstige zaken met dezelfde klanten. Het kan er zelfs voor zorgen dat onze klanten zelf reclame voor ons gaan maken. De klant als wandelende reclame. Wat willen we nog meer. Maar dat bereiken we alleen als we de klant meer geven dan hij mag verwachten. Lever dus meer dan u toegezegd hebt. Doe wat extra's bij de levering. Het vergroot het vertrouwen bij de klanten op een enorme manier.
Zorg ook voor een bonus. Voorzie het product dat u verkoopt van wat extra's. Bijvoorbeeld een verbruiksartikel dat er erbij hoort. Zorg dat uw bonus een indruk van waarde geeft. Ook deze bonus voedt het vertrouwen. En vergroot de kans op toekomstige zaken, wellicht groter dan wat u nu verkoopt. En dan komen de kosten er weer dubbel en dwars uit.
Werk aan een goede relatie met uw klanten en andere relaties. Het belang van een goede relatie met uw klanten kan niet genoeg onderschreven worden. Voor uw klanten moet de verhouding verder gaan dan alleen maar een klant - leverancier verhouding. Men moet u de zaken gaan gunnen omdat men u zo'n geschikt persoon vindt.
Gebruik altijd een mailinglijst om uw klanten regelmatig te kunnen bereiken. Volgens vele internetmarketeers vormen ze uw belangrijkste wapen in het gevecht om de klant en de inhoud van diens portemonnee. Automatiseer het proces met een goede autoresponder die uw klanten regelmatig benadert. Het liefst met een aanbieding achter de hand.
Het opbouwen van een goed klantenbestand is geen kwestie van geluk. Het is eigenlijk gewoon hard werken in een bepaalde richting. Namelijk het opbouwen van een prettige onderlinge verstandhouding.
Verdere stappen
Meer over online promotieMeer internetmarketing
Klik NU hier om meer te weten te komen over eFiliaaL
U wilt ook leuk bij gaan verdienen? Klik hier en wordt promotor
Uw winkel kan altijd meer omzet gebruiken? Klik hier voor de no-cure no-pay oplossing