Hoe promoot je je geplande webinar
Waarom de nadruk op promotie
Promotie moet vooral bij webinars gezien worden als een onderdeel van het organiseren want het succes staat en valt natuurlijk met het aantal deelnemers. We willen met ons webinar informatie overdragen aan de deelnemers en hoe meer er aanwezig zijn hoe beter het is. Promotie laat de mensen weten dat het er is en met een beetje geluk vertellen ze het nog verder ook. Maar wat is een effectieve manier van promotie want zo simpel is dat allemaal niet. En daarom eerst een paar tips over promotie.
Maak gebruik van email
Volgens onderzoek is email de beste manier om een webinar te promoten. Volgens ReadyTalk staat email 4,46 bij een schaal van 5 qua effectiviteit. Mensen gaan vaak pas echt actie ondernemen als ze er een email over hebben gehad.
Gebruik social media
Maar niet iedereen beschikt over een geschikte lijst met emailadressen. Zeker niet als je net begint. En dan zijn de social media een goede tweede. Iedereen heeft daarbij natuurlijk een bepaalde voorkeur maar Facebook en Twitter zijn beslist noodzakelijk en ook LinkedIn zal bij veel mensen niet in het lijstje ontbreken.
Registratiepagina
Als mensen eenmaal op uw registratiepagina zijn terechtgekomen dan moeten ze nog over de drempel om in te schrijven. Het is misschien aantrekkelijk om nu een lang registratieformulier te ontwerpen om zoveel mogelijk informatie binnen te krijgen maar dat is niet de bedoeling. Het is echter gebleken dat meer dan vier invulvelden een afschrikwekkende werking heeft. Beperk u daarom tot vier om vertrekkende klanten om deze reden te voorkomen.
Herinneren
Herinneren kunt u niet genoeg doen. Het feit dat iemand inschrijft wil helemaal niet zeggen dat hij ook komt. Sterker nog, een groot deel gaat het gewoon vergeten, zelfs als men er voor heeft betaald. En daarom moet u hen steeds opnieuw herinneren aan uw webinar. Begin een maand tevoren en eindig met drie emails in de laatste week vóór uw webinar.
Zorg voor een goede landingspagina
Optimaliseer uw landingspagina op de juiste manier. Zorg dat de datum en de tijd goed uitkomen. Vertel wat er behandeld gaat worden en hoe u hun probleem op gaat lossen. Vertel ook wat achtergronden over de spreker. En zelfs als u het zelf bent kan het geen kwaad een zeer positief beeld van de ervaring en de kennis van de spreker te geven. Iemand die de moeite van het beluisteren waard is.
Begin een blog
Als uw webinar nog een paar maanden weg is, is het wellicht interessant om er een weblog over te beginnen. Ga in op de onderwerpen die in uw webinar behandeld gaan worden. Blogs zijn vaak handig om bekendheid te krijgen in de zoekmachines. Ze worden in het algemeen snel opgepikt en geindiceerd. En als u de posts een beetje handig opzet, kunt u voor de meest belangrijke onderwerpen van uw webinar wel genoteerd worden.
Zorg voor signatures
Zorg dat alle informatie over uw webinar prominent in beeld komt in uw signature. En stuur daarna dus flink wat email rond. Ook op forums is het vaak mogelijk om een website op te geven en uiteraard verwijst die naar uw webinar of uw weblog.
Verdere stappen naar uw webinar
Meer over online promotie
meer over webinars
Klik NU hier om meer te weten te komen over eFiliaaL
U wilt ook leuk bij gaan verdienen? Klik hier en wordt promotor
Uw winkel kan altijd meer omzet gebruiken? Klik hier voor de no-cure no-pay oplossing