Hoe vermijd je het spam filter
Wat doet een spamfilter
Een van de belangrijkste uitdagingen voor email marketeers die in de loop der jaren ontstaan is, is altijd het zorgen dat je email niet in het spamfilter terecht komt. Het doel van het spamfilter is in het algemeen om niet-gewenst boodschappen te voorkomen. En dan natuurlijk met name die berichten die virussen, phishing mails, scam mail of andere kwalijke soorten content bevatten. En die taak wordt steeds lastiger omdat niet alleen de verzenders steeds gewiekster worden maar ook komen er steeds meer postbussen bij. Bijvoorbeeld de "social box" en "promotional box" van Gmail. Die zorgen voor een nog verdere uitsplitsing van de binnenkomende mails en maken het daardoor voor onze emails steeds lastiger om nog enige aandacht te krijgen. Het goede nieuws is echter dat strategiën zijn waar u gebruik van kunt maken om deze ongewenste ontwikkelingen te bestrijden.
Probeer niet op spam te lijken
Eén van de eerste en allerbelangrijkste tips om te voorkomen dat je in de spambox terecht komt is om er voor te zorgen dat u bepaalde woorden en zinnen vermijdt die computers vereenzelvigen met spam. Dit komt overeen met de de manier waarop Google zoekt naar trefwoorden. Alleen zijn die trefwoorden nu een kwalijk ding. Voorbeelden van woorden die u moet proberen weinig tot niet op te nemen zijn kopen, gratis, korting, haast maken en viagra. Hopelijk is dat laatste niet iets waar u juist over wilde gaan schrijven.
Maak het persoonlijk
Als u het wilt maken tot in de voornaamste postbus, dan het is niet genoeg om niet op spam te lijken. Uw mailtje moet er nu ook uitzien als een persoonlijke bericht. Om dit voor elkaar te krijgen kunt u gebruik maken van de voordelen van uw autoresponder die het mogelijk maakt om bijvoorbeeld de naam van de betrokkene in het bericht op te nemen. Hoe meer het op een persoonlijk bericht lijkt, hoe beter het is. Hou daar ook rekening mee bij het opzetten van de structuur van uw bericht.
Structuur
Dus doe er alles aan om de stuctuur te laten lijken op een gewone email zoals u die aan vrienden en kennissen stuurt. Door bijvoorbeeld te openen met "Beste ....." plus de naam van ontvanger. En ook een normale afsluiting als bijvoorbeeld "tot ziens" of "tot binnenkort" en dan afgesloten met uw naam. Alles wat een beetje wijst op promotie moet eigenlijk weggelaten worden. Dus geen afbeeldingen die deze richting opgaan. Niet teveel hyperlinks opnemen. Dat wijst ook op commercieel gebruik en meestal niet op een normale correspondentie tussen twee bekenden. Neem ook geen grote afbeeldingen op want die worden meestal als bijlage meegezonden.
De reputatie van de afzender
Het allerbelangrijkste ding om te doen is om er voor te zorgen dat u zich sterk richt op het leveren van grote waarde voor uw lezers. En dat u dat een flinke tijd volhoudt. na verloop van tijd. Als u dat doet dan zullen de mensen uw boodschappen aanklikken om ze te openen en ze zullen ze daadwerkelijk gaan lezen Dit helpt om uw reputatie als verzender van emails te verbeteren wat omgekeerd weer betekent dat u niet zo snel op een zwarte lijst zult terechtkomen. En vraag de ontvangers van uw email altijd om u op de "white list" te zetten. En om dat te doen voor de voornaamste postbus. Soms zijn de beste oplossingen ook tegelijk de eenvoudigste!.