eFiliaaL Nederland
Waarom? Hoe?
Regiomanager Winkeliers/Ondernemers Promotors Consumenten
Portefeuille
Regio Nederland eFiliaaL samengevat Achtergronden EFiliaaL nieuws Contact

Is advocatemarketing een nieuw modewoord?

Iedereen is advocate

U bent ergens advocate van. Ik ben ergens advocate van. Eigenlijk is iedereen wel advocate van het één of ander. Als dat zo is dan is advocate marketing niet veel meer dan de kunst van het vragen aan die advocates om in actie te komen en hun stem te laten horen.

Advocatemarketing is een strategie

Het is de strategie die veel organisaties gebruiken om hun klanten en eventuele andere stakeholders aan te moedigen om positieve commentaren over de organisatie te laten horen.

Klanten gebruiken om in de massa's op te vallen

Miljoenen bedrijven streven naar de gunst van de klant. Het is dus lastig om er uit te springen. Maar veel producten hebben wel degelijk invloed op ons dagelijks leven. Dat zorgt er voor dat we er een soort natuurlijke band mee gaan ontwikkelen. Mensen houden van een bepaald merk of product en verdedigen het door dik en dun. Praat maar eens met een Apple-fan. Of een drager van bepaalde merkkleding die daar een soort imago mee uit wil stralen.

Enthousiasme is vaak aanstekelijk

Het voordeel voor het product is dat mensen er hun vrienden, collega's, familie , buren en noem maar op enthousiast over gaan vertellen. En hun enthousiasme kan behoorlijk aanstekelijk werken. Sommige mensen gaan zo ver in de verering van producten dat het bij een soort religie wordt. Met de bijbehorende discussies met de ongelovigen.

Het in beeld brengen van contactmomenten van klanten

Daarmee kunnen we advocate marketing omschrijven als het geheel aan activiteiten dat contactmomenten van klanten met anderen in beeld kan brengen, toegankelijk kan maken en analyseren.

Niet zomaar een modewoord

Advocate marketing is niet zomaar één van de vele modewoorden die we dagelijks voorbij zien trekken. Het is op zich al vele jaren bekend. Soms wordt het gebruikt als synoniem van andere vormen van marketing die anderen juist weer als een aparte stroming willen onderkennen.

Het begrip kent vele synoniemen

Termen die we ook tegenkomen zijn customer marketing, customer success marketing, influencer marketing (wordt nu als aparte richting gezien), advocacy marketing, customer reference marketing en als laatste variant ambassador marketing. Al deze andere namen worden langzaam maar zeker gezien als synoniemen van advocate marketing.

Plaats in de organisatie

We vinden het in grotere bedrijven dan ook organisatorisch op allerlei plekken terug. Zelfs onder content marketing, een variant uit de wereld van de internetmarketing die niet veel met advocatemarketing van doen heeft. Waar het precies in de organisatie zit is eigenlijk niet eens zo heel belangrijk. Maar wat wel van belang is, is dat het topmanagement het belang onderkent.

Explosie door social media

Hoewel het dus al langer bestaat is deze marketingvorm pas goed tot wasdom gekomen toen de social media in op kwamen. Mensen kregen een gemakkelijke mogelijkheid om reclame te maken waar ze vroeger niet verder gekomen zouden zijn dan een stukje mond-tot-mond reclame met hun naaste familieleden en vrienden. We mogen wel stellen dat dit de advocate marketing compleet heeft doen exploderen.

Waar vind ik mijn advocates

Dus de kunst voor een organisatie is nu om de advocates is beeld te brengen. Er moeten manieren ontwikkeld worden om hen nog meer betrokken te laten worden zodat ze zich in allerlei vormen in willen gaan zetten.

Advocate is ongeveer de efiliaal promotor

In de terminologie van efiliaal ligt de promotor heel dicht bij de advocate. Een set goede promotors kan buitengewoon belangrijk zijn in voor een bedrijf.

Verdere stappen

Meer over online promotie
Meer over advocatemarketing
Klik NU hier om meer te weten te komen over eFiliaaL
U wilt ook leuk bij gaan verdienen? Klik hier en wordt promotor
Uw winkel kan altijd meer omzet gebruiken? Klik hier voor de no-cure no-pay oplossing



Aanmelden

Deelnemers

  • Regiomanagement
  • Winkeliers / Ondernemers
  • Promotors
  • -
  • Consumenten

Achtergronden

  • Index
  • #blogrecent#

Lees meer...

  • EFiliaaL regioindeling
  • Aanmelden en toegang

© 2016 EFiliaaL