Keyword of trefwoord
Een keyword is een woord ofwel trefwoord (of een aantal woorden) waarop gezocht wordt in een zoekmachine. Andere termen die we ook tegen komen zijn zoekterm en zoekopdracht.
Veel websites worden daarom geoptimaliseerd voor een bepaald keyword om gemakkelijk gevonden te worden. We spreken dan van SEO ofwel Search Engine Optimalisation. Iets wat inmiddels een vak op zich in de wereld van de internettechnologie is geworden. En ook nog een vak waarbij de spelregels om de paar maanden rustig voor honderd procent veranderen.
Dit optimaliseren van webpagina's voor een bepaald keyword moet overigens niet onderschat worden. Het is niet zelden dat een trefwoord in één miljard(!) websites te vinden is, dus zie daar maar eens bij bovenaan te komen.
long tail keyword
Vaak is het dan ook beter om niet alleen naar het kale trefwoord te kijken maar meer naar een korte zin die als trefwoord kan fungeren.
We spreken in dat geval wel van een long tail keyword. Vooral als u een trefwoord hebt dat veel voorkomt dan is een long tail keyword aan te bevelen. Stel u bent kunstenaar en u schildert in olieverf. Trefwoorden als "kunstenaar" en "schilderij" worden zeer veel gebruikt maar bijvoorbeeld een log tail keyword als "kunstenaar-olieverf-schilderij" zal al veel minder voorkomen.
En klikt er iemand op, dan zal het ook om een vrij gerichte bezoeker gaan die echt in uw product interesse heeft.
Houd uw keywords / trefwoorden apart
Als u al uw trefwoorden in een groep gebruikt dan kunt u later nooit nagaan welke trefwoorden nu eigenlijk beter presteren dan andere. Probeer daarom elk trefwoord apart in een pagina op te nemen en gebruik de door verschillende instanties, providers en zoekmachines aangeboden statistieken om te volgen of ze inderdaad aan uw verwachtingen voldoen.
Zorg voor een plan bij werken met keywords
Het is van het grootste belang dat u planmatig werkt als u trefwoorden aan het selecteren bent. Zorg ervoor dat deze trefwoorden gericht zijn op het deel van uw bussiness dat het meeste profijt voor u oplevert. Gebruik long tail keywords om te zorgen dat er niet teveel (dure) klanten op uw site komen waar u toch niets aan hebt maar waar u wel voor betaalt.'
Kies ook eens enkele minder geliefde trefwoorden
Voor sommige trefwoorden moet u soms 5 euro of meer bieden. Het valt dan vaak niet mee om uit de kosten te komen tenzij het om een zeer duur product gaat. Vaak is een soortgelijk woord veel goedkoper te vinden. Met software zoals bijvoorbeeld wordtracker kunt u dat bestuderen. Het nadeel van dit soort software is wel dat het vooral op het Engelse taalgebied is gericht. Voor Nederland is er niets. Of het werkt is ook hier natuurlijk weer uit te vinden door veel te testen.
Bied vooral op gerichte trefwoorden
U kunt beter op zeer gerichte trefwoorden bieden dan op zeer algemene trefwoorden. Deze zijn niet alleen duur maar u zult er ook veel bezoekers met andere interesses mee binnen halen. En dat heeft natuurlijk geen enkele zin. Selecteer liever een groot aantal trefwoorden waar maar af en toe, maar dan wel gericht, naar gezocht wordt. Zie ook bij long tail keywords hierboven.
Zorg voor een advertentie per trefwoord
Het klinkt logisch en toch is er bijna niemand die het doet: een gerichte advertentie per trefwoord maken. De beste manier is om voor elk trefwoord een bijpassende advertentie te maken. Het is wat meer werk maar het maakt uw PPC campagne wel effectiever waardoor u uw geld beter besteedt. Veel aanbieders van PPC producten bieden mogelijkheden om uit te testen welke advertentie het beste scoort.
Probeer een zo goed mogelijke overeenkomst te krijgen
Als hoge plaatsing in een lijst met zoekresultaten belangrijk voor u is en de kosten geen grote rol voor u spelen, ga dan voor een zoekwoord waar exact op wordt gezocht.
Probeer Phrase match eens uit
Bij deze vorm van zoeken moet er een overeenkomst zijn in een serie van trefwoorden, een zin zeg maaar. Dit is een stuk selectiever dan wanneer er slechts op één woord gezocht wordt. De response zal een stuk lager zijn maar wel een stuk gerichter. Er bestaand meer technieken, bijvoorbeeld Broad match.
Broad match
De zoekvorm "broad match" betekent zoiets dat er resultaten gevonden worden die overeenkomen met een aantal trefwoorden, een zin zeg maar, die echter niet in de juiste volgorde staan en ook mogen er andere woorden tussen zitten. En dan bestaat er ook nog een vorm waarbij we juist zaken niet krijgen. Dit noemen we de Negative match
Negative match
Bij negative match maakt u gebruik van zoekwoorden in combinatie met negatieve woorden die juist niet gevonden mogen worden. Zoekresultaten waarin dit woord voorkomt worden genegeerd.
Zet uw trefwoorden bovenin de tekst
De meeste zoekrobots die uw website bezoeken zullen niet de gehele tekst door gaan zoeken maar stoppen na het doorzoeken van bijvoorbeeld de eerste 5000 woorden.
Zorg dus dat de belangrijkste info met de voor uw website belangrijke trefwoorden bovenaan staat.
Er bestaat ook wel software die voor u uitzoekt of uw website daar qua plaatsing van de trefwoorden aan voldoet.
Verdere stappen na keyword
Meer over online promotieMeer over zoeken en zoekmachines
Klik NU hier om meer te weten te komen over eFiliaaL
U wilt ook leuk bij gaan verdienen? Klik hier en wordt promotor
Uw winkel kan altijd meer omzet gebruiken? Klik hier voor de no-cure no-pay oplossing