penalty
Een penalty heb je snel te pakken. Onder voetballiefhebber is de "penalty" een maar al te bekende term. En het is geen al te geliefde term, omdat met name het Nederlands elftal een slechte naam heeft als het op een penalty aankomt.
Maar ook in de wereld van de internetmarketing komen we het begrip tegen en ook daar is het ook een niet al te geliefd begrip. Zeg maar gerust dat het een gevreesd begrip is.
Want ook een zoekmachine als Google deelt een penalty uit als er iets niet zint. Maar het probleem is, dat daar veel, zeer veel redenen voor zijn. En dat u het niet alleen niet merkt, maar ook is de reden soms een volkomen raadsel.
Het overtreden van de regels is iets wat u ongemerkt overkomt. Meestal bent u zich er zelfs totaal niet van bewust!. En dan kunt u zich er over blijven verbazen waarom uw website maar niet hoger wil scoren in de zoekresultaten.
De reden daarvan is heel simpel. Uw website heeft een penalty opgelopen. En dan wordt het pas echt zoeken wat daar de reden van kant zijn want die wordt in de praktijk nooit echt gegeven.
Redenen voor een penaltyDie reden kan van technische aard zijn, bijvoorbeeld fouten in de code, de HTML van uw website. Er kunnen links naar uw website wijzen waar de zoekrobot niet vrolijk van wordt. u overtreedt de regels die zoekmachine heeft gesteld. Bijvoorbeeld het gebruik van letters in de kleur van de achtergrond. Je ziet ze als bezoeker niet maar ze simuleren wel dat er meer tekst aanwezig is dan in werkelijkheid het geval is.
Of uw website kan links bevatten die niet meer werken. Dode links zijn geen aanbeveling voor een goede ranking. Overigens is 100% goed ook geen aanbeveling. Websites komen en gaan en dode links zijn daarom vrij normaal. De Google zoekrobot zal een te volmaakte website wantrouwen en ook niet superieur waarderen. Laat enkele dode links rustig zitten. Of links die tijdelijk niet werkten toen de zoekrobot langs kwam. Helaas wil een site wel eens even onbereikbaar zijn. Een probleem dat u niet in de hand hebt.
Er kunnen woorden in de site staan die de zoekrobot niet zinnen zoals "gratis". Om over niet gewenste begrippen uit de wereld van erotiek of gokken helemaal maar te zwijgen. Uw webpagina kan te weinig tekst bevatten. Vaak wordt een minimum van 300 woorden aangehouden. Meer is in het algemeen geen probleem maar bij minder heeft de zoekrobot de neiging de webpagina niet serieus te nemen.
Of er is gewoon te weinig tekst om deze goed te indiceren. Er kan op uw website te weinig aan zoekmachine optimalisatie gedaan zijn maar ook teveel is goed voor een penalty. Volgens Google bestaat de volmaakte website niet en is er daarom sprake van manipulatie om tot onnatuurlijk hoge waarderingen te komen.
Het is niet echt moeilijk om qua SEO te overdrijven. Voor het overdreven gebruik van een bepaald trefwoord kan buitengewoon irritant zijn.
De regels van zoekmachines veranderen zeer frequent. En wat vandaag helemaal geen probleem is, is morgen plotseling een heel groot probleem. Ook die inconsequentie kan bezitters van websites tot wanhoop drijven.
Al met al is het dus niet zo simpel om te voorkomen dat een zoekmachine bestraffend naar u gaat wijzen. Wil het dus niet zo vlotten met de vindbaarheid van uw website, dan is de kans heel groot de u een penalty hebt opgelopen.
Al met al is het daarom goed om bij het trekken van verkeer naar uw website niet al te veel te vertrouwen op de zoekmachines voor zogenaamd "organisch verkeer"
Verdere stappen na penalty
Meer over online promotieMeer over zoeken en zoekmachines
Klik NU hier om meer te weten te komen over eFiliaaL
U wilt ook leuk bij gaan verdienen? Klik hier en wordt promotor
Uw winkel kan altijd meer omzet gebruiken? Klik hier voor de no-cure no-pay oplossing