Redenen waarom uw Social Media campagne geen succes is
Heeft u ook moeilijkheden om van uw Social Media Marketing een succes te maken? U bent niet de enige. Social Media Marketing is moeilijker dan je op het eerst gezicht zou denken. Maar voordat u definitief de handdoek in de ring wilt gooien, kijk eerst nog eens naar onderstaande punten die er wellicht aan bijgedragen hebben dat uw succes is uitgebleven. Probeer ze uit en kijk dan nog eens of het echt mis gaat.
U bent teveel met uzelf bezig
Niemand zit er op te wachten om te communiceren met iemand die de indruk wil wekken alles te weten en die daarom constant over zichzelf uit zit te wijden. En dat zelfde geldt natuurlijk ook op social media. Als uw post niet verder komen dat verkoopboodschappen en verhalen hoe geweldig u bent, wat is dan de waarde van mensen om u te gaan volgen? In social media zit niet voor niets het woord social ofwel sociaal. Mensen gaan naar social media om andere mensen virtueel te ontmoeten. En dat mag zowel persoonlijk als zakelijk zijn. En men wil de eigen ideeën delen en verwacht dat anderen daar ook voor open zullen staan. Ofwel, op social media draait alles om delen.
Denk u eens in dat u in een café aan de bar gaat zitten. Naast u is iemand dusdanig aan het woord dat hij niet eens kans zit om adem te halen. Vooral over alles wat hij bereikt heeft en hoe goed hij is. En dan wendt hij zich plotseling tot u en begint een verhaal om u iets te verkopen. Hoe zou u daar op reageren? Gaat u direct op het aanbod in of gaat u liever toch maar ergens anders zitten? Waarschijnlijk het laatste, nietwaar?
U bent niet consistent genoeg
Wilt u succesvol zijn, dan dient u zich consistent te gedragen. Voorspelbaar, zeg maar. En u kunt niet verwachten direct resultaat te boeken als u het medium niet een kans geeft zodat u aan elkaar kunt wennen. Als u af en toe -als u er aan denkt- weer even iets willekeurig plaatst dan kunt u dat eigenlijk ook wel laten want dit gaat grandioos mislukken. Gegarandeerd. Als u auto gaat rijden en u geeft afwisselend gas om daarna weer vol op de rem te gaan staan dan gaat het een aardige tijd duren om een paar honderd meter af te leggen. Dan doet een schildpad die dan misschien wel heel langzaam is maar die wel gestaag doorgaat het een stuk sneller.
Het is beter om dagelijks een kwartiertje te reserven voor elk Social Media platform dat u in gebruik hebt. U hebt geen tijd? Dan zijn social media echt niet geschikt voor u. U vindt het toch van belang? Dan kan het niet zo zijn dat u geen paar procent van de dagelijks beschikbare tijd kunt missen.
U zit misschien wel op de verkeerde social media
Één van de redenen dat social media zo populair zijn is dat het heel gemakkelijk is om er aan deel te nemen. Er is niet of nauwelijks sprake van een drempel. Eigenlijk zonder enige inspanning kunt u contact leggen met personen over de gehele wereld. Dat is echter best veel werk. Dus pak het planmatig aan. Kijk met wie u contact wilt leggen.
Maak een goed plan waarin u beschrijft met wie u contact wilt leggen en hoe. Dat hoe kan nog wel eens wat onderzoek vragen om dit voor elkaar te krijgen. Steekt u echt veel geld en moeite in uw social media en resultaten blijven uit dan kan het zaak zijn om over te stappen naar een andere. Niet elk medium is geschikt voor elk bedrijf. Probeer er bij collega's en branchegenoten achter te komen welke media zij gebruiken en geef die daarna een kans.
U bent wellicht geen echte teamspeler
De beste manier om vertrouwen te wekken op social media en relaties via social media op te bouwen is door betrokkenheid. Laat zien dat er achter uw account een aardig persoon zit. Dus beantwoord vragen die men aan u stelt, reageer op posts van anderen, liefst met wat inhoudelijk commentaar. Deel berichten en retweet berichten op Twitter. Deelt iemand uw content? Vergeet dan niet om hem of haar daar hartelijk voor te bedanken. Maar leg er leven en gevoel in. Geef niet de indruk dat er een soort van robot aan het werk is.
Tot slot
Probeer deze vier punten een tijdlang uit (en dat is langer dan een week) en kijk dan nog eens of u echt geen vorderingen maakt. Hoogstwaarschijnlijk zal dat namelijk wel degelijk het geval zijn en zult u zien dat social media echt iets bij gaan dragen aan uw marketingmogelijkheden.