Stel een advcoate persona op
de advocate persona geeft inzicht en begrip
Willen we als onderneming goed uit de voeten kunnen met advocate marketing dan moeten we de advocates heel goed begrijpen. In de marketing probeert men wel de ideale klant te schetsen, een modelpersoon uit de doelgroep die "buyer persona" wordt genoemd. De creatie van een "advocate persona" zou dan moeten helpen om onze advocates goed in beeld te krijgen.
Een advocate persona weet al het nodige
Advocate persona's begrijpen al waar het in uw organisatie om draait. Men begrijpt de doelen van uw organisatie, het idee achter uw product en achter uw dienstverlening. En, heel belangrijk, men is er enthousiast over. Als organisatie moet je er dus alles aan doen om hen te helpen. En om nog succesvoller te worden. En dat helpt u dan weer een stuk verder.
Maar hoe pakken we dat aan?
Het is van belang om te beginnen met goed te luisteren. Daarmee kunnen we achterhalen wie nu al fanatiek het product aan het verdedigen is. Je leert wat ze ervan zeggen en in welke omgeving ze dat doen. En tegelijkertijd leert u nog iets belangrijks, namelijk wie er niet meedoen. Overigens is het dan natuurlijk lastig om te achterhalen waarom ze niet meedoen.
Een volgende stap zijn interviews.
Dat klinkt als ver reizen of moeizame telefoongesprekken maar u hoeft er meestal niet zo ver voor. U kunt namelijk beginnen bij uw personeel. Want zij hebben nu al contact met de klanten en kunnen bijvoorbeeld vertellen wat er nu al voor vragen worden gesteld. De klantenservice moet bijvoorbeeld de meeste problemen wel kennen want dat is het eerste waar ze voor gebeld worden. De accountmanagers moeten weten wie wanneer tot aankopen overgaat. Degene die gaat over de nieuwe producten moet al weten in welke nieuwe onderdelen de klanten interesse hebben.
De gegevens die we nu hebben bieden de mogelijkheid om een eerste opzet van de advocate persona te vervaardigen. Daarna gaan we die invullen met de volgende aspecten:1 motivatie
Hier vinden we de redenen waarom iemand mee zou willen doen als advocate. Wat zijn de drijfveren. Wat wil men er zelf mee bereiken? Wil men iets uitstralen? Zo ja, wat?
2 wat heeft men gemeen
De advocates hebben mogelijk zaken gemeen die we dan uiteraard in de advocate persona terug gaan vinden
3 waar doen ze graag aan mee
Sommige zaken spreken aan, sommige niet. Wat goed aanspreekt wordt beschreven in de advocate persona
4 wat werkt inspirerend
Zaken die vaker als inspriratiebron worden genoemd moeten een plaats vinden in de advocate persona. Het moet duidelijk worden wat hem of haar tot positieve actie aanzet
5 wat zijn de hobbels om mee te doen
En er zijn altijd bezwaren. Ook die moeten in kaart worden gebracht, uiteraard compleet met de oplossing om deze bezwaren weg te nemen
6 hoe reageren ze op uw advocate marketing programma
U hebt als organisatie uw advocate marketing programma opgezet. Het is uiteraard van belang dat uw advocates hier zo optimaal mogelijk bij passen. Misschien zijn er wel wijzigingen nodig maar waarschijnlijk is het zo dat er eigenlijk eerst een goede advocate persona moet zijn voordat we overgaan tot het opstellen van het advocate marketing programma.