Bied op gerichte trefwoorden
U kunt bij het werken met ppc zoals Google adsense beter op zeer gerichte trefwoorden bieden dan op zeer algemene. Deze algemene trefwoorden zijn niet alleen duur maar u zult er ook veel bezoekers met andere interesses mee binnen halen. En dat heeft natuurlijk geen enkele zin. Selecteer liever een groot aantal trefwoorden waar maar af en toe, maar dan wel gericht, naar gezocht wordt.
promo tiperismeerdangooglealleenEr is meer dan Google alleen
Naast de bekende producten van Google zijn er meer aanbieders van PPC advertenties. Helaas mikken de meeste van hen op het Engelse taalgebied maar bijvoorbeeld Bing is een goede tweede. Ook sites als Facebook bieden inmiddels PPC diensten aan. Er valt dus wel degelijk iets te kiezen.
promo tipzorgvooreenadvertentiepertrefwoordZorg voor een advertentie per trefwoord
Het klinkt logisch en toch is er bijna niemand die het doet bij het werken met een PPC campagne: een gerichte advertentie per trefwoord maken. De beste manier is om voor elk trefwoord een bijpassende advertentie te maken. Het is wat meer werk maar het maakt uw PPC campagne wel effectiever waardoor u uw geld beter besteedt.
promo tipschrijfpakkendeadvertentiesSchrijf pakkende advertenties
Lange advertenties zijn in het algemeen heel saai en geestdodend om te lezen. Hou ze dus klein, wat bijvoorbeeld bij Adwords door het systeem zelf wordt afgedwongen. Gebruik veel witruimte om de advertentie leesbaar te houden.
promo tipeenhogerankingisnietdoorslaggevendEen hoge ranking is niet doorslaggevend
Sommige mensen zweren bij de ranking in de zoekmachines. Natuurlijk is een dergelijke ranking belangrijk maar het is zeker ook niet doorslaggevend. En zeker niet ten koste van alles en heel veel geld want de kans dat u door een plotseling veranderend algoritme van de zoekmachine van de ene dag naar de andere naar pagina 3254 van de resultaten verdwijnt is behoorlijk groot.
promo tipprobeereenzogoedmogelijkeovereenkomsttekrijgenProbeer een zo goed mogelijke overeenkomst te krijgen
Als plaatsing in een lijst met zoekresultaten belangrijk voor u is ga dan voor een zoekwoord waar exact op wordt gezocht. U zult wellicht wel vrij hoog moeten bieden om wel bovenaan de pagina te komen. Een positie op de 2e of verdere pagina is vaak nauwelijks interessant meer.
promo tipprobeerphrasematcheensuitProbeer Phrase match eens uit
Phrase match wordt aangeboden door sommige PPC aanbiederes. Bij deze vorm van zoeken moet er een overeenkomst zijn in een serie van trefwoorden, een zin zeg maaar. Dit is een stuk selectiever dan wanneer er slechts op één woord gezocht wordt. De response zal een stuk lager zijn maar wel een stuk gerichter.
promo tipprobeerbroadmatcheensuitProbeer Broad match eens uit
De zoekvorm broad match die we bij PPC aanbieders tegenkomen betekent zoiets dat er resultaten gevonden worden die overeenkomen met een aantal trefwoorden, een zin zeg maar, die echter niet in de juiste volgorde staan en ook mogen er andere woorden tussen zitten.
promo tipgebruiknegativematchGebruik Negative match
PCC biedt soms de mogelijkheid van een negatieve match. Bij een negative match maakt u gebruik van zoekwoorden in combinatie met negatieve woorden die juist niet gevonden mogen worden. Zoekresultaten waarin dit woord voorkomt worden genegeerd.
promo tipgebruikcontextualtargetingGebruik Contextual targeting
Om te garanderen dat uw advertentie bij het werken met ppc daadwerkelijk bij uw doelgroep terechtkomt kunt u gebruik maken van contextual targeting. Bij Contextual targeting komt uw advertentie alleen terecht op websites die iets met uw advertentie te maken hebben.
promo tipmaakgebruikvanggeotargetingMaak gebruik van Geo-targeting
Als u uitsluitend lokaal producten en diensten verkoopt dan heeft het heel weinig zin om landelijk of zelfs wereldwijd te adverteren. Vaak kunt u bij het specificeren van uw ppc campagne aangeven uit welke omgeving de sites afkomstig zijn waar u adverteren wilt. We spreken in dat geval van geo-targeting.
promo tipgebruikdaypartingGebruik Day parting
Dit is een faciliteit van sommige ppc-aanbieders die nog niet algemeen verkrijgbaar is. Niet iedereen biedt het aan. Het biedt de mogelijkheid om de tijd aan te geven waarop uw advertentie in een bepaald gebied moet verschijnen. Hiermee kunt u er bijvoorbeeld voor zorgen dat uw advertentie alleen tijdens kantooruren verschijnt.
promo tipgebruikverschrijvingenGebruik verschrijvingen
Niet alleen kunt u met enige fantasie wel bedenken welke verschrijvingen voor uw trefwoorden op de loer liggen maar er zijn op internet ook wel speciale hulpmiddelen voor te vinden. Het voordeel van een dergelijk verkeerd gespeld trefwoord is dat het vrij goedkoop is en dat u in het algemeen niet al te veel concurrentie zult ondervinden.
promo tipgebruikmeerdereadvertentiesGebruik meerdere advertenties
Met Google ad words kunt u verschillende advertenties met dezelfde trefwoorden gebruiken. U kunt dan uittesten welke advertentie voor u het beste werkt. In het geval van adwords is het zelfs zo dat de advertentie waar het meest op geklikt wordt, automatisch ook het meeste wordt vertoond.
promo tipdoenietwatiedereenaldoetDoe niet wat iedereen al doet
Ga niet doen wat iedereen al doet en ga bij het werken met ppc niet meebieden op de dure en populaire trefwoorden. Ze zijn niet alleen vrij algemeen en duur maar de concurrentie is ook nog eens een keertje erg groot. U kunt zich hier beter concentreren op de foutief gespelde trefwoorden.
promo tipvergelijkkostenenopbrengstVergelijk kosten en opbrengst
Betaal nooit meer voor clicks dan wat u verwacht eraan te verdienen. Dat klinkt als een open deur maar veel mensen doen hun huiswerk niet of slecht waardoor de kosten soms onverantwoord hoog op kunnen lopen waar nauwelijks opbrengst tegenover staat.
promo tiperzijnmeermogelijkhedendangoogleEr zijn meer mogelijkheden dan Google
Kijk ook eens rond bij de wat minder bekende zoekmachines. Er is een goede kans dat u hier nog trefwoorden vindt die acceptabel geprijsd zijn terwijl dat bij Google etc. niet meer mogelijk is vanwege de te hoge kosten. Zo staat bijvoorbeeld Bing bekend om voordeliger tarieven.
promo tipzorgvooreengoedelandingspaginaZorg voor een goede landingspagina
Werkt u met ppc? Richt uw landingspagina dan zo in dat deze goed aansluit bij uw advertentie. Het moet de bezoeker die u met zoveel moeite en kosten binnengehaald hebt natuurlijk direct duidelijk zijn wat ze verder moeten doen en dat moet uiteindelijk natuurlijk het plaatsen van een bestelling bij u zijn.