Trek verkeer zonder spamming
Er is een duidelijk verschil tussen adverteren en spamming en helaas is dat verschil nog steeds niet iedereen even duidelijk. En dat onderscheid is wel degelijk van belang want terwijl een goed opgezette internetcampagne veel nieuwe klanten kan werven en het contact met bestaande klanten kan vernieuwen, is een marketingcampagne die als Spamming beschouwd wordt een prima manier om nieuwe klanten af te schrikken en bestaande klanten weg te jagen. Het kan dus heel schadelijk zijn als u de grens tussen adverteren en spammen dreigt te overschrijden.
We zullen in dit artikel eens kijken naar een paar bekende internet strategiën zoals het werken met banners, emails en forums en bij elke strategie aangeven hoe u gemakkelijk de grens van spamming overschrijdt.
Banner advertenties behoren tot de meest populaire manieren van adverteren op internet. Een bannercampagne hoort ook vandaag de dag nog in elk marketingplan thuis. Deze advertenties hebben meestal een horizontaal model (meestal 468x60 pixels) en zijn meestal bovenaan en onderaan de websites te vinden. Aan dit horizontale formaat hebben ze de naam banner advertenties te danken. Maar er zijn meer soorten advertenties bijvoorbeeld de zogenaamde skyscraper banner van 120 x 600 pixels, die men dan meestal gewoon advertenties noemt in plaats van banners. Maar het idee er achter is hetzelfde.
De banners kunnen worden geplaatst door de eigenaar van de site in het kader van de verkoop van advertentieruimte maar de advertentie kan ook geplaatst worden in het kader van een uitwisselsysteem, een zogenaamde bannerexchange. Deze kunnen gratis zijn en werken via een onderlinge uitwisseling of ze zijn op een betaalde basis.
Vaak worden ook advertenties voor affiliateprogramma's getoond die dan uiteraard voorzien zijn van een passende affiliatelink.
Ook banners in het kader van een PPC of CPA campagne komen we zeer regelmatig tegen.
Het is wel duidelijk waar we het over hebben maar hoe kunnen we het nu zo overdrijven dat er sprake van spamming is? Heel simpel. Als we banners gebruiken van bedrijven of websites die qua markt dicht bij de onze liggen dan zal niemand daar moeite mee hebben, maar als we banners van allerlei branches gaan gebruiken en liefst nog wat erotische sites, goksites, ringtones en andere derderangs sites dan gaan we al snel de grens over. Het effect hiervan is dat het u kennelijk niet uitmaakt waar u het verkeer vandaan haalt met alle gevaar voor het niet meer serieus nemen van uw site dat dit met zich mee brengt.
Een ander veel gebruikt medium is email. Er worden nieuwsbrieven verstuurd, mails om mensen op de hoogte te houden, er worden cursussen rondgestuurd en noem alle toepassingen maar op. Mensen die zich zelf ingeschreven hebben op uw emaillijsten zullen die mail niet snel als spamming opvatten tenzij u gruwelijk gaat overdrijven en meerdere emails per dag gaat versturen.
En neem aan dat die mensen er inderdaad zijn. Maar mensen die op geen enkele wijze aangegeven hebben dat ze in uw email interesse hebben zullen alle mail die bij u vandaan komt al heel snel als een vorm van spamming gaan zien. En het verkrijgen van emailadressen uit websites en dergelijk zal zeker als zodanig opgepakt worden. Dat is niet alleen slecht voor uw imago en dat van uw producten en diensten, maar tegenwoordig ook strafbaar en de OPTA kan een zeer hoge boete opleggen voor dit soort praktijken.
Tot slot de forums. Deze bieden een prima manier om contacten te onderhouden met andere ondernemers. Het verdient ook zeker aanbeveling om lid te worden van een aantal forums in uw branche. Door het opnemen van uw webgegevens in de antwoorden die u geeft legt u de link met uw eigen website. Zolang u echt een bijdrage levert en mensen daadwerkelijk helpt zal niemand daar een probleem mee hebben.
Sterker nog. men zal u als deskundig beschouwen maar zodra u alleen kreten gaat slaken als "prima", "mee eens", "goed stuk!" en dergelijke wordt het een ander verhaal. Dan hebben we het niet meer over een bijdrage maar over het promoten van het eigen belang. Dit zal door de andere forumbezoekers zeker als spamming ervaren worden met alle negatieve nasleep van dien.
Kortom, de grens tussen netjes adverteren en spamming is met enig verstand goed te bepalen en het is heel belangrijk om die grens niet te overschrijden.
Verdere stappen
Meer over online promotie
meer over trekken van verkeer
Klik NU hier om meer te weten te komen over eFiliaaL
U wilt ook leuk bij gaan verdienen? Klik hier en wordt promotor
Uw winkel kan altijd meer omzet gebruiken? Klik hier voor de no-cure no-pay oplossing