tweevariantenwebsites
Twee varianten websites
In feite onderkennen we twee soorten websites.
De eerste mogen we de "beschrijvende variant" noemen. De tweede variant is bedoeld om uw bedrijf op te bouwen. De "opbouwende variant" dus.Om met de "opbouwende variant" te beginnen: Deze website speelt een actieve rol in het ontwikkelen van het bedrijf. Is bedoeld om een constante stroom leads aan te trekken, deze leads te onderhouden en met dat alles daadwerkelijk aan de groei van het bedrijf bij te dragen.
De beschrijvende variant
De "beschrijvende variant" is de meest voorkomende website op het internet. We mogen deze sites gerust passief noemen. Daar zijn ze ook voor gemaakt. Ze worden ook wel eens als etalage of uithangbord beschreven en eigenlijk is dat een goede beschrijving. Deze sites zijn uithangborden voor u en uw bedrijf, bedoeld voor voorbijgangers die meer over u willen weten, waarschijnlijk omdat ze u al op een of andere manier zijn tegengekomen.
Van beschrijvend naar opbouwend
Er is niets echt mis met deze sites. Net zomin als er iets mis is met een brochure over uw bedrijf. Maar u mag van die brochure niet verwachten dat het aantal klanten er door toe gaat nemen en dat mag u van die "beschrijvende website" dus ook niet. Maar moderne internetgebruikers verwachten wel meer van sites willen ze er veel aandacht aan schenken en zich er echt in gaan verdiepen. Een site is niet zomaar een opbouwende site.
Minimaal noodzakelijk
Maar wat moeten we dan toevoegen aan een website om er een opbouwende variant van te maken? Dat is natuurlijk nooit exact vooraf aan te geven omdat het van veel factoren afhangt. Maar globaal mag u wel denken aan de volgende lijst met aspecten:
1. SEO
SEO is heel belangrijk om te zorgen dat deze site gevonden wordt. Een absolute noodzaak als het er om gaat om klanten aan te trekken.
2. Content
Zorg voor veel content waar de klant het nodige van leren kan en die geschikt is om de SEO onder punt 1 te ondersteunen.
3. Aanbiedingen
Zorgt er voor dat uw bezoekers overal aanbiedingen aantreffen. Denk aan digitale boeken om te downloaden en vergelijkbare zaken
4. Formulieren
Er wordt uitgebreid gebruik gemaakt van formulieren, bijvoorbeeld om de aanbiedingen die onder punt 3 genoemd zijn te bestellen.
5. Onderzoek
Er wordt veel onderzoek gedaan naar performance, gedrag van gebruikers op de website en dergelijke.
Wilt u dat uw website meer presteert dan alleen als uithangbord fungeren (hoe nuttig dat wellicht ook is) dan is het toch aan te raden om eens te kijken hoe u deze punten kunt realiseren. Eigenlijk moet u met een globale opzet van punt 5 beginnen om een zogenaamde nulmeting te krijgen. Dan heeft u een basis waarop u kunt zien of u voortgang boekt of niet.
Punt 1 en 2 lenen zich er ook goed voor om gezamenlijk bekeken te worden. Ze hangen namelijk behoorlijk met elkaar samen. En hetzelfde kan gezegd worden van punt 3 en 4.
Op het moment dat we een tijdlang bezig zijn gaan we weer kijken naar punt 5. En dat blijven we ook constant doen. Net als we permanent content en aanbiedingen toe blijven voegen aan onze website. U zult verbaasd staan te kijken van het effect dat dit alles zal hebben op uw website.