Vaar niet blind op SEO
Waarom SEO populair is
Veel mensen gaan het internet op om informatie te zoeken. En dat doen ze in het algemeen door het zoeken via een zoekmachine. In het algemeen wordt daarvoor Google gebruikt. Het ligt dus voor de hand dat we klanten op Google gaan zoeken door te proberen middels SEO onze website(s) zo hoog mogelijk in de ranglijst te krijgen. Dit is een lastig en tijdrovend proces dat voor het grootste deel middels een "trial and error" techniek uitgevoerd moet worden omdat we de regels waar we ons aan moeten houden niet alleen niet weten maar ze veranderen ook nog eens doorlopend. Maar er zijn meer nadelen om teveel de nadruk op SEO te leggen.
De afhankelijkheid is te groot
Voor veel bedrijven is de afhankelijkheid van SEO zo groot geworden dat er een serieus bedrijfsrisico ontstaat. Zeker als men volledig afhankelijk is van Google en andere zoekmachines voor het binnenhalen van klanten. Google is geen partner van u. U hebt geen enkel contract. Ze hebben geen enkele verplichting aan u. Als ze u morgen verwijderen als klant (en dat komt vrij vaak voor omdat je zonder dat je het weet de regels hebt overtreden) dan heeft u geen poot om op te staan. Sterker nog, ze zijn niet eens verplicht om een reden te geven om u aan de kant te zetten. In feite is Google daarmee waarschijnlijk de meest onvoorspelbare relatie waar uw bedrijf mee te maken heeft. Bedenk dus goed of u dat wel wilt en hoe u het risico kunt verminderen. Iets wat iedere ondernemer tenslotte wil doen.
U weet niet waar u goed aan doet
De regels van Google en anderen wijzigen regelmatig onaangekondigd en de aard van de wijziging is evenmin bekend. U merkt het hooguit aan u plaats in de zoekresultaten. Kortom, u blijft aanpassingen doen in de hoop -want meer is het niet- dat u daar goed aan doet. Het grote gevaar daarbij is echter dat u de toegankelijkheid voor bezoekers (uw klanten!) steeds slechter maakt. Misschien dat u beter scoort in Google maar als dat ten koste van de klantvriendelijkheid gaat dan bent u toch echt verkeerd bezig, nietwaar?
U mist veel andere mogelijkheden
Er zijn heel veel technieken om op internet aan marketing te doen. Op dit weblog vindt u al een flinke lijst en er zijn er beslist wel meer. Met de meeste technieken bereikt u een bepaalde groep waarbij het lang niet zeker is dat u die groep ook via andere kanalen zou bereiken.
Het beste wat u dan ook kunt doen is al deze kanalen eens uit te proberen. Google bent u tegelijkertijd ter wille door gewoon grote hoeveelheden kwalitatief goede content te produceren. Wat er via die kan binnenkomt is tenslotte gewoon meegenomen. Dat mag duidelijk zijn.
Maar doe ook hier - net als bij uw andere belangrijke bedrijfsprocessen- aan risicobeheersing door het risico zo veel mogelijk te verdelen. Zorg voor een diversificatie in uw marketingprocessen. U mag nooit wakker liggen van de angst dat Google u in de steek gaat laten.
Verdere stappen na keyworddensity
Meer over online promotieMeer over zoeken en zoekmachines
Klik NU hier om meer te weten te komen over eFiliaaL
U wilt ook leuk bij gaan verdienen? Klik hier en wordt promotor
Uw winkel kan altijd meer omzet gebruiken? Klik hier voor de no-cure no-pay oplossing