Waarom het zinloos is om te proberen Google om de tuin te leiden
SEO is veranderd
De best bekend staande manieren om met SEO te werken zijn vandaag de dag zeer verschillend ten opzichte van wat ze geweest zijn.Eens was het zo dat de beste manier was om een hoge ranking te krijgen, het maken van zoveel mogelijk content was. En ook van zoveel mogelijk links. Alles draaide om volume. Kwantiteit ging boven kwaliteit. Dit is inmiddels behoorlijk veranderd. Soms is zelfs het tegenovergestelde van belang. In dit artikel gaan we dan ook eens kijken wat er nu van belang is want hoog eindigen willen we allemaal.
SEO toen en nu
Toen Google de nummer één zoekmachine werd ging iedereen op zoek naar manieren om aan de top van de zoekresultaten te komen. Men ging op zoek naar de holy grail van Google. Dat was in die tijd ook nog behoorlijk eenvoudig. Het algorithme wat de volgorde bepaalde was betrekkelijk simpel te ontcijferen en dan wist je wat je te doen stond. Eigenlijk waren er maar twee basisprincipes bij betrokken.
Het eerste punt was het zoeken naar inbound links. Google's spiders volgen links met de bedoeling om nieuwe pagina's op internet te vinden en de spider zou links ook zien als aanbevelingen. Hoe meer links een website had, hoe meer populair deze leek te zijn en de veronderstelling was dat dit de kwaliteit weer zou geven.
Om het onderwerp van de site boven water te krijgen ging Google op zoek naar overeenkomsten in de trefwoorden. Als een zin maar vaak genoeg in de tekst voorkomt dan zou dat betekenen dat dit het onderwerp van de betreffende webpagina was.
Maar het probleem met dit systeem was dat het was ook zeer simpel en eenvoudig te manipuleren was. Het was alleen een kwestie van tijd voor de mensen begonnen om websites vol te stoppen met steeds weer terug kerende, dezelfde trefwoorden en met veel low-quality (vaak betaalde cq gekochte) links. Kortom, Google's zoekresultaten begonnen gevuld te worden met rommel en spam.
De nieuwe aanpak
Dus Google moest de algorithmes bijwerken en vandaag zien we dan ook dat ze inderdaad behoorlijk bijgesteld zijn. Google gebruikt nu vergevorderde algorithmes die bijvoorbeeld meten hoe lang mensen op een pagina doorbrengen. Ook de kwaliteit van de de binnenkomende links speelt een rol. Evenals het gebruik van synoniemen voor het onderwerp van de pagina.
Elke poging om te proberen om vals te spelen geeft het risico dat uw website een penalty oploopt of zelfs uit de index verwijderd wordt. Het resultaat is dat Google is nu veel meer relevante resultaten levert bij een zoekopdracht.
Toch bieden nog steeds allerlei bedrijven zich aan als zoekmachine optimizers. Maar wat doen die dan nu? Kunnen zijn wel de nieuwe algorithmes beïnvloeden? Nu claimen de meesten dat natuurlijk wel maar het is meestal niet echt het geval. Want stel dat er iets gevonden wordt, dan zal Google dat lek weer heel snel dichten door de werking van het systeem weer te veranderen.
Eigenlijk is er maar één ding dat we kunnen doen en dat is de bezoekers van de website datgene leveren dat men er denkt te gaan vinden. Dan gaat men lezen en men blijft op de website. En uiteindelijk is dat toch onze bedoeling, nietwaar? Het is leuk dat Google meeleest maar het is niet waar we onze content op moeten maken.