eFiliaaL Nederland
Waarom? Hoe?
Regiomanager Winkeliers/Ondernemers Promotors Consumenten
Portefeuille
Regio Nederland eFiliaaL samengevat Achtergronden EFiliaaL nieuws Contact

Waarom nichemarkting zo vanzelfsprekend is

Als u zich al eens wat meer verdiept hebt in de wereld van de marketing dan bent u daar beslist al een aantal keren de term "nichemarketing" tegen gekomen. Goede reden dus om daar eens wat verder naar te kijken want het is belangrijk als u een online bedrijfsmodel gaat ontwikkelen.

Veel mensen snappen op zich het concept wel maar ze nemen niet echt voldoende tijd om een diepgaand onderzoek naar hun (toekomstige?) nichemarkt te doen.

Laten we eens beginnen met een gemene vraag:

Weet u echt wie er in uw doelgroep zitten?

Dat is nog best een lastige vraag dus laten we terwijl u nadenkt eens een paar begrippen bekijken waardoor u deze vraag gemakkelijker kunt beantwoorden.

1. Marketing:

De meeste eigenaars van een online business kunnen de term "marketing" wel duiden. Marketing is het constante proces om de wereld meer te weten te laten komen over uw business, uw producten en diensten en het is daarbij de kunst om uw klanten ervan te overtuigen dat ze iets bij u kopen moeten. Verwar het niet met het eigenlijk verkopen. Marketing zit ervoor. Het zorgt ervoor dat we aan het verkopen aan de klant toekomen. Het is wel duidelijk dat de Marketing en de verkoop hand in hand werken.

2. Niche markt:

Een niche markt is een speciale groep mensen die iets gemeenschappelijks hebben of die dezelfde interesse hebben. Deze mensen staan open voor producten die passen in hun interesse en vormen daardoor gezamenlijk een doelgroep ofwel uw nichemarkt.

Een nichemarkt kan opgesplitst worden in allerlei kenmerken van de doelgroep die er deel van uitmaakt:

Voorbeelden van die kenmerken zijn

  • leeftijd
  • geslacht
  • beroep
  • Inkomsten
  • burgerlijke staat en kinderen
  • Interesses en hobbies
  • Ethniciteit en culturele achtergronden
  • sociale status
  • religie
  • Geografische spreiding
  • Een doelgroep zal vaak in delen worden verdeeld op verschillende manieren en in verschillende doorsnedes om de optimale benadering van de markt te verkrijgen.

    Waarom is niche marketing zo belangrijk?

    Het antwoord op die vraag luidt enigszins cryptisch: "niet iedereen heeft alles nog op ieder moment." Dit vreemde principe is iets dat veel eigenaren van bedrijven nog wel eens missen.

    Als u aan de meeste eigenaren van bedrijven vraagt wie hun klanten zijn zullen ze vaak zeggen dat dat eigenlijk iedereen is. En velen zullen dat zeggen in volle overtuiging omdat ze echt denken dat iedereen interesse heeft in hun aanbieding. En daarmee lopen ze een groot risico de meest veelbelovende klanten te missen.

    Maar als u het bekijkt met het oogpunt dat niet iedereen uw product zal willen dan wordt het al snel duidelijk waarom niche marketing zo belangrijk is en waarom elke ondernemer er wel degelijk mee te maken heeft.

    Als u onderzoek doet om uw eigen niche markt te bepalen bedenk dan altijd dat mensen nu eenmaal verschillende behoeften hebben en dat die ook niet op elk moment hetzelfde zijn. Maar door het gebruik van niche marketing kunt u steeds een kleine groep op het juiste moment zeer gericht benaderen.

    Niche marketing is een basisprincipe in de wereld van de marketing en nog een heel belangrijk basisprincipe ook. Het moet daarom goed bestudeerd en begrepen worden. Liefst voor u de eerste stappen op de online markt en in de internetmarketing gaat zetten.

    Verdere stappen

    Meer over online promotie
    Meer algemene marketing
    Klik NU hier om meer te weten te komen over eFiliaaL
    U wilt ook leuk bij gaan verdienen? Klik hier en wordt promotor
    Uw winkel kan altijd meer omzet gebruiken? Klik hier voor de no-cure no-pay oplossing



    Aanmelden

    Deelnemers

    • Regiomanagement
    • Winkeliers / Ondernemers
    • Promotors
    • -
    • Consumenten

    Achtergronden

    • Index
    • #blogrecent#

    Lees meer...

    • EFiliaaL regioindeling
    • Aanmelden en toegang

    © 2016 EFiliaaL