7 veel gemaakte fouten met nieuwsbrieven
Een fout is bij email al snel gemaakt. En werkt ver door
Een nieuwsbrief kan voor een bedrijf een uitstekend reclamemedium vormen.
En tegenwoordig is het buitengewoon simpel om er eentje te publiceren. Elk bedrijf dat zichzelf een klein beetje respecteert heeft er tegenwoordig eentje. Maar dat heeft natuurlijk wel een keerzijde. Bij een dergelijk enorm aanbod aan nieuwsbrieven is het wel heel lastig geworden voor die van u om er bovenuit te steken. Er is echt iets meer nodig om de interesse van uw lezers te krijgen.
En nog veel belangrijker is natuurlijk om de interesse van uw lezers zolang vast te houden dat u tot zaken met hen kunt komen.
Fouten worden daarbij niet getolereerd. Doet u iets niet goed? De lezer wacht uw excuus niet af en is weg. En of hij in de toekomst uw nieuwsbrief nog eens gaat openen is de grote vraag. De kans is groot dat dit niet het geval is. Daarom vindt u hieronder een aantal heel vaak gemaakte fouten, met daarbij wat u van deze fouten voor uzelf kunt leren. Doe er uw voordeel mee. De fouten van een ander zijn altijd goedkoper dan van uzelf.
Vergissing 1 - Geen meetbare doelen stellen
Het niet stellen van doelen en een manier bedenken om het halen van die doelen te meten is iets wat er in de hectiek van een startend bedrijf heel vaak bij inschiet. Om er dan na enige tijd achter te komen dat u het idee krijgt dat u vrij zinloos en doelloos bezig bent. U doet eigenlijk maar wat. De reden hiervan is dat er meestal geen enkele mogelijkheid is om te controleren waar u nu eigenlijk staat. Bent u effectief bezig? Hoe weet u dat? Hoe weet u of u uw doel hebt bereikt? Als u 15 klanten op 1250 inschrijvers krijgt, is dat dan veel? Gemiddeld? Weinig? En als het u niet zint, wat gaat u er dan aan doen?
De oplossing:
Stop nu en ga eerst een goede planning maken. Bepaal eerst eens wat het doel van uw nieuwsbrief is. Is dat bijvoorbeeld puur het verkopen van uw producten, bepaal dan uw conversieratio en de winstgevendheid bij de inschrijvers die reageren. Maar gaat het bijvoorbeeld om naamsbekendheid dan is het vooral belangrijk om te gaan kijken naar de groei van uw inschrijvers. Die groei dient dan een geleidelijke stijging te laten zien.
De les die we leren uit vergissing 1:
Zet eerst uw doelen. En maak ze meetbaar.
Vergissing 2 - Een verkeerde frequentie van verspreiden kiezen
De meeste mensen zijn optimistisch van aard en gaan er van uit dat ze wel even wekelijks een nieuwsbrief zouden publiceren. Zeker in het begin is het leuk. Je krijgt vaak bemoedigende reacties. Maar na een paar nummers wordt dat geleidelijk aan minder. En dan blijkt de tijd die er voor nodig is toch wel behoorlijk onderschat te zijn. En dan ga je langzaam maar zeker achterlopen omdat er altijd zaken met meer prioriteit zijn, zeker als het bedrijf lekker gaat groeien. En dan komen we op een hellend vlak. Want vertraging zal eerder groeien dan af gaan nemen.
De oplossing:
De oplossing is om te beginnen met het maken van een redelijk schatting van de tijd en de hoeveelheid inspanning die u kwijt zult zijn aan de productie van uw nieuwsbrief. Probeer een paar uitgaven te maken om er een gevoel bij te krijgen wat het proces nu eigenlijk qua belasting inhoudt. Kies dan een schema waarin u dat gemakkelijk waar kunt maken. Denkt u aan een wekelijkse uitgave? Kies dan minimaal voor eens in de veertien dagen. Of zelfs één per maand. Denkt u zelfs aan een dagelijkse versie, dan kunt u eigenlijk pas na gaan denken over een wekelijkse verschijning van uw nieuwsbrief
De les uit vergissing 2:
Begin met een redelijke schatting - En ga er dan ruim onder zitten.
Vergissing 3 - Geen dubbel optin systeem gebruiken.
Stel dat u een nieuwsbrief hebt. En u wilt snel lezers. Dan is het geen enkel probleem om op internet een duizendtal inschrijvers te krijgen. Meestal voor maar een paar cent per stuk. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Maar de problemen komen daarna wel. Meestal zijn deze adressen middels harvesting van nieuwgroepen, forums en dergelijke gehaald. Zonder dat de eigenaren van die adressen ervan op de hoogte waren.
U mag er zeker van zijn de nodige boze emails te krijgen. En als iemand de moiete neemt om uw internetprovider in kenneis te stellen kunt u zelfs heel veel problemen verwachten. Uw account is afgesloten voor u het weet want de meeste providers zitten niet te wachten op spammers als klanten omdat ze daar zelf ook last van krijgen omdat ze op één van de zwarte lijsten kunnen komen te staan die het internet rijk is.
De oplossing
Vraag altijd maar dan ook altijd toestemming aan uw lezers om hen documentatie zoals uw nieuwsbrief te mogen sturen. Om geen problemen te krijgen en bewijsmateriaal te verzamelen in het geval van klachten stuurt u altijd een email die bevestigd moet worden. Dit proces wordt een dubbele optin genoemd. Alleen na een expliciete bevestiging, vaak door het klikken op een link, wordt de potentiële inschrijver actief? Uiteraard bewaart u een kopie van hun antwoord. Mochten er ooit problemen ontstaan dan hebt u in elk geval een bewijsje.
De geleerde les:
Werk met dubbele optin en zorg dat u een kopietje houdt.
Vergissing 4 - uitgeven in 'html-only' formaat
Veel uitgevers van nieuwsbrieven zijn gek op kleurige email. Met de moderne internetverbindingen is dat ook meestal niet echt een probleem meer. Maar, er zijn nog volop landen en gebieden in de wereld waar snel internet zeker niet vanzelfsprekend is. Daarnaast kijken veel mensen tegenwoordig email op hun mobiele telefoon en dan kosten afbeeldingen en vooral videootjes de nodige bandbreedte. En als u dan geen kleiner alternatief hebt kan u dat de nodige inschrijvers op uw nieuwsbrief kosten. En dat is niet de bedoeling. Dus zorg altijd voor een zo klein mogelijke tekstversie van uw nieuwsbrief. En geef uw lezers de keuze
De les van vergissing 4:
publiceer uw nieuwsbrief zowel als tekst als in Html formaat
Vergissing 5 - niet plannen voor explosieve groei.
Inderdaad, een goede nieuwsbrief kan in korte tijd zeer snel gaan groeien, zeker als uw vrienden deze door gaan sturen. In een verbazend korte tijd kunt u duizenden lezers hebben en dat kan al snel problemen met uw emailprovider gaan geven. Dat moet u voorkomen door een goede planning want het kan u veel kansen kosten.
De oplossing:
Ga bijvoorbeeld uit van een scenario waar uw nieuwsbrief 5000 lezers heeft. Hoe gaat u dat verwerken? Welke ISP heeft u daarvoor nodig? Of kan het met uw huidige? Wat moet u verder anders doen? En, stel dat uw aantal inschrijvers door groeit naar 50,000? Wat gaat u dan anders doen? Denk aan aanbiedingen, kortingen, joint ventures, advertentiemogelijkheden en dergelijke die dan allemaal gemakkelijk binnen uw bereik komen.
De geleerde les:
Plan ook groei in. Hoe weinig zicht u daar op dit moment wellicht ook op hebt.
Vergissing 6 - niet direct alles automatiseren
Als uw nieuwsbrief een paar honderd inschrijvers heeft is handmatige afhandeling van uw administrative plichten eenvoudig. Maar als dit aantal roeit naar enkele duizende dan wordt het helemaal een ander verhaal. Dan gaat het veel tijd kosten die u niet meer kunt besteden aan uw producten, het ontwikkelen van nieuwe producten of het laten groeien van uw bedrijf.
De oplossing?
Automatiseer alles op de juiste manier vanaf het begin. Van het allereerste verzoek om in te kunnen schrijven tot het laatste verzoek, namelijk dat om uit te schrijven. Auto-responders, database mining, mail-merging en en andere krachtige software programma's kunnen het u als nieuwsbrief uitgever een stuk gemakkelijker maken.
Dus de zesde les:
Maak gebruik van de techniek die er voor is. Maak het uzelf vanaf het begin gemakkelijk.
Vergissing 7 - niet optimaliseren van uw nieuwsbrief
Iedereen die na een jaartje terugkijkt zal de conclusie trekken dat er dingen waren die eigenlijk anders gemoeten hadden. Meestal zou men graag wat meer winst gemaakt hebben. Een nieuwsbrief kan op allerlei manieren inkomsten genereren. En daar wordt vaak weinig tot geen gebruik van gemaakt.
De oplossing?
Investeer tijd en om zoveel mogelijk te leren over het maken van reclame met een nieuwsbrief. Plunder internet. Er is enorm veel informatie te vinden.
De les uit vergissing 7:
Hoe meer u leert, hoe groter uw hefboom kan worden.
Verdere stappen?
Meer over online promotie
Meer over Emailmarketing
Meer over email en etiquette
Klik NU hier om meer te weten te komen over eFiliaaL
U wilt ook leuk bij gaan verdienen? Klik hier en wordt promotor
Uw winkel kan altijd meer omzet gebruiken? Klik hier voor de no-cure no-pay oplossing