Wat is attraction marketing
Is attraction marketing het zoveelste buzzword?
Attraction marketing lijkt wel eens één van de vele "buzzwords" (inhoudsloze kreten die een eigen leven gaan leiden, de politiek is er gek op) binnen de marketingwereld. Je komt de term nogal eens tegen op het internet. Het staat bekend als voordelig en effectief. Dat is heel mooi natuurlijk, maar wat beteket attraction marketing dan wel? Het is namelijk best belangrijk om er iets van te weten omdat het verschijnsel toch nogal om zich heen lijkt te gaan grijpen.
Attraction marketing is breed inzetbaar
Dus laten we eerst eens proberen te begrijpen wat het is en dan met de verschillende artikelen op dit weblog erbij kijken hoe we het in ons bedrijf kunnen implementeren. Er zijn vele succesverhalen over in omloop waarbij dat succes niet echt afhankelijk is van de sector of branche waarin het wordt toegepast. Attraction marketing is een hulpmiddel dat op lange termijn voor succes kan blijven zorgen.
Wat is het?
De kortste definitie van wat attraction marketing is, is misschien ook wat te eenvoudig. Eigenlijk is het in de basis niet meer dan het inzetten van het internet om mensen naar ons bedrijf te trekken. Iets uitgebreider: Attraction marketing kan gedefinieerd worden als het feit dat deze marketingvorm ervoor zorgt dat de mensen zelf naar u toekomen in plaats van dat u achter hen aan moet om hen te werven. Een vorm van inbound marketing, om maar eens aan aanverwante term te gebruiken.
Anders dan traditionele marketing
De beste manier om het verschil te zien is naar de andere kant te kijken, die zich meestal offline (dus niet op het internet) afspeelt. Dit is de wereld die lang gedomineerd is door de gedrukte reclames en het adverteren in kranten en dergelijke.
Bij deze traditionele vorm van adverteren werden enorme bedragen gespendeerd om de klanten te vinden die wellicht interesse hadden om hun geld in het product te investeren. Gepoogd werd daarbij om zo direct mogelijk de doelgroep te bereiken. De advertenties gingen naar de klant. Reclameborden richten zich op de klant. Dit inplaats van het feit dat de klant op zoek gaat naar een product dat past bij het probleem dat hij ermee op wil lossen.
De klant komt naar u toe
Bij attraction marketing komt de klant naar u, uw bedrijf en uw producten toe omdat hij ervan gehoord heeft, en het idee gekregen heeft dat het wel eens iets voor hem zou kunnen zijn. Uiteindelijk komt uw bedrijf er ook beter mee over. Attraction marketing is NIET de wereld van de schreeuwende reclames, opvallende slogans en dergelijke. Het is de vorm waarbij nuttig informatie richting de klanten wordt gebracht zodat deze een goed gevoel bij u en uw bedrijf krijgen. En ze krijgen dat gepresenteerd omdat ze er al interesse in hebben. Als u dit principe onder de knie kunt krijgen dan kan deze vorm van marketing enorm helpen om een bedrijf snel te laten groeien.
Combineren met andere marketingdisciplines
Het mag duidelijk zijn dat het goed te combineren is met andere marketingvormen die erop gericht zijn om klanten te informeren in plaats van direct over de streep te trekken zoals contentmarketing, advocatemarketing en influencermarketing die alle op deze site zijn terug te vinden.
Verdere stappen met attraction marketing
Meer over online promotie
meer over attraction marketing
Klik NU hier om meer te weten te komen over eFiliaaL
U wilt ook leuk bij gaan verdienen? Klik hier en wordt promotor
Uw winkel kan altijd meer omzet gebruiken? Klik hier voor de no-cure no-pay oplossing