Social media zijn effectief voor het maken van reclame. Dat is een feit dat door weinig mensen bestreden zal worden. Maar als u er zelf actief mee aan de gang gaat dan loopt u al snel tegen een aantal beperkingen op. En één van die beperkingen is uw fantasie. De vraag "waar moet ik het nu weer over hebben" steekt de kop op.
De oorzaak
Een groot deel van dit probleem is dat veel mensen social media zien als een nieuw kanaal om op ouderwetse manier aan outbound marketing te doen. Men wil het gebruiken om klanten actief te benaderen. En daar gaat het dus mis. U wilt verkoopbrieven maken. Uw producten promoten. Maar dan zit u bij social media verkeerd. U kunt er wel eens wat promotie doorheen mixen maar niet zoveel dat het op gaat vallen.
De oplossing
De oplossing dient zich vanzelf aan op het moment dat u zich gaat realiseren dat social media bedoeld zijn om een netwerk op te bouwen en om contacten te leggen en te onderhouden. Dan wordt het ook duidelijk wat u voor content moet produceren. En dat die vorm van content wel eens iets heel anders kan zijn dan de content die u tot dat moment produceerde. Dit is content over en voor mensen. En dat moet aan andere aspecten voldoen die we hier even op een rijtje zullen zetten.
Breng een persoonlijke noot in
Vertel persoonlijke zaken. Laat de mensen achter de schermen van uw bedrijf en al helemaal achter de schermen van de schrijvende persoon kijken. Reageer ook vriendelijk op persoonlijke post van anderen. Leef mee. Wees blij met de schrijver als het iets positiefs is en leef mee als het om iets negatiefs gaat.
Wees oprecht in uw belangstelling
Niet oprechte belangstelling is altijd merkbaar. Voorkom dat dus. Probeer u echt in te leven in een ander en voorkom belangstellend gedrag omdat dit nu eenmaal op social media hoort. Als u dat gaat doen dan bent u verkeerd bezig. Empathie is niet altijd gemakkelijk dus oefen het. Train het totdat het een automatisme is geworden.
Ga geen rol lopen te spelen
Speel geen rol. Het werkt niet zoals we in de vorige punten hebben gezien maar daarnaast mist u veel. Stellen mensen vragen? Ga er dieper op in. Probeer achterliggende oorzaken te vinden. Die zijn waardevol voor u en uw bedrijf. Kunnen zaken beter? Goed om het te horen, dus vraag er op door. Niet omdat het moet vanwege de ongeschreven regels maar omdat het gewoon nuttig is voor u en uw bedrijf.
Durf eens wat losser te zijn
Social media is ook een vorm van entertainment. We zitten er niet alleen maar op om iets te leren of te netwerken. Er mag ook wel eens gelachen worden. En dan liever niet via die geproduceerde grappige filmpjes maar gewoon met gekke invallen en anecdotes van de deelnemers. Die zijn origineel. Doe daar waar mogelijk aan mee. Vertel het als u iets geks is overkomen. Ook al bent u er wellicht zelf het lijdend voorwerp van geweest. Kwaad kan het echt niet. U komt over als een normaal mens waar men graag contact mee onderhoudt.
Strooi kwistig met informatie
Bent u goed op de hoogte met bepaalde zaken? Laat uw netwerk daar dan in mee profiteren. Probeer er achter te komen wat men aan kennis mist en help om dat in te vullen. Dat kan op allerlei gebied zijn. Van zakelijk tot persoonlijk. Geef goede raad zonder uzelf naar voren te schuiven. U bouwt er in meerdere opzichten een goede naam mee op.
Wees zo genereus mogelijk
Wees niet bang om dingen weg te geven. U zult er op een bepaalkde dag de vruchten weer van plukken. Mensen die alleen maar wensen te ontvangen zonder ooit iets terug te geven zijn niet populair. Verre van dat. Regelmatig iets uitdelen maakt van contact supporters. En op den duur van supporters klanten.
Wees zo creatief als maar mogelijk is bij uw uitingen
Tekst is saai, nietwaar? Wat plaatjes erbij doet al wonderen maar niet alle tekst loont zich voor plaatjes. Doe mee aan wedstrijden, probeer eens een post over een heel afwijkend onderwerp. Kortom, denk "out-of-the-box" om eens een modewoord te gebruiken. Het is gewoon niet wild genoeg wat u kunt produceren. Schop eens tegen een heilig huisje aan. Als het terug schopt hebt u een dialoog. Juist mensen die eens iets anders aandurven vallen op in de grijze massa op de sociale media. Zorg dat men u duidelijk in die massa ziet staan. En dan zult u vanzelf merkt dat social media niet alleen geweldig zijn om een netwerk op te bouwen en te onderhouden, maar dat het probleem van "waar moet ik nu weer eens over hebben" ook definitief verdwenen is. Onderwerpen zijn er nu genoeg. En anders draagt uw netwerk wel materiaal aan waar u iets mee kunt. En dan houdt het hele proces zichzelf in stand.